Kundintervju med Doktor.Se
Zenicor och Doktor.Se ingick i november 2024 ett avtal för samtliga vårdcentraler inom Doktor.Se. Samarbetet möjliggör snabbare arytmiutredning, vilket kortar vårdköer och förbättrar diagnostiken. Lösningen som redan i bruk på två vårdcentraler sedan 2023, stärker patientsäkerheten och vårdkvaliteten. Filip Saxena, chefsläkare på Doktor.Se, delar sina insikter om primärvårdens utveckling och utmaningar och hur samarbetet förbättrar vårdkvaliteten och patientupplevelsen.
Hur ser Doktor.Se på utvecklingen av primärvården i Sverige de kommande fem åren?
Primärvården kommer att präglas av en allt äldre befolkning som ställer krav på att vara mer individanpassad och kräva en ökad integration mellan olika vårdformer, både digitalt och fysiskt. Dessutom kommer det att vara en mer högspecialiserad vård i primärvården. Fokus behöver ligga på att arbeta smartare, snarare än snabbare genom att använda teknik för att förbättra kvaliteten och avlasta sjukvårdssystemet samtidigt som man behöver värna vårdpersonalen och skapa de allra bästa förutsättningarna för dem.
Vilka är de största utmaningarna primärvården står inför, och hur arbetar Doktor.Se för att möta dessa?
En växande äldre befolkning som lever längre, med tillhörande sjukdomar, större behov av sjukvård samt kompetensförsörjningsbrist inom vårdyrken. Utmaningar är att hitta ett hållbarhetsperspektiv gällande arbetsmiljö och hälso-sjukvården i stort. Vi på Doktor.Se är snabbfotade vid förändringar, utgår hela tiden med patientperspektivet samt utvecklar nya verktyg för att underlätta för medarbetarna samt avlasta sjukvårdssystemet.
Hur ser ni på balansen mellan digital och fysisk vård framåt? Vilka fördelar och begränsningar ser ni med båda formaten?
Rätt patient på rätt plats i rätt vårdform. Det gäller att hitta en optimal mix där varje vårdform används på rätt sätt för att maximera tillgänglighet, effektivitet och vårdkvalitet. Det är viktigt att säkerställa vårdkvalitet och patientsäkerhet i varje vårdmöte.
Vad var det som fick er att välja Zenicor Solution för era vårdcentraler?
Vi såg att vi behövde göra något för våra patienter som stod i långa vårdköer för olika undersökningar exempelvis långtids EKG och Tum-EKG i kombination med långa avstånd. Vi valde Zenicors lösning för att kunna få snabba, kvalitativa undersökningar på vårdcentralen och på så sätt undgå de långa väntetiderna och kunna erbjuda en patientsäker god vård där patienterna inte behövde åka någon annanstans än till sin vårdcentral. Vi på Doktor.Se är måna om att anamma ny teknik och att ligga i framkant, speciellt om detta gynnar våra patienter och medarbetare.
Vilka resultat har ni hittills sett från pilotprojektet på de två vårdcentralerna som redan implementerat Zenicors Solution?
Patienterna är mycket nöjda och sjukvårdspersonalen också. Väntetiderna har kortats ner till nästan obefintliga och man har kunnat fånga upp olika tillstånd mycket snabbare. Vi ser fram emot utvecklingen så att man kan se flera olika typer av arytmier och tillstånd för att kunna använda dessa lösningar i en bredare skala.
Hur ser ni att samarbetet med Zenicor påverkat patientupplevelsen och vårdkvaliteten?
Bättre patientresa med snabba utredningstider och svar. Ny teknik uppskattas både av patienter och hälsosjukvårdspersonalen. Tack vare kortare utredningstider har vårdkvaliteten blivit bättre. Dock önskas det att detta verktyg utvecklas vidare för att kunna använda det i bredare skala, dvs på fler typer av arytmier.